איים של חדשנות או חדשנות כוללת- מה כדאי לי?

באחד מהקורסים שהשתתפתי בהם בסמסטר שעבר התבקשתי לבדוק האם בית הספר שבו אני עובדת פועל ע"פ דפוס "איי החדשנות "או  דפוס "החדשנות כוללת". שני המושגים הללו מתייחסים להכנסת מערכות טכנולוגיות לניהול ולמידה בבית הספר.

מתוך מאמרה של אורית אבידב- אונגר על נושא זה , קראתי על ההבדלים המהותיים בין שני הדפוסים:
"חדשנות כוללת היא מצב שבו החדשנות מקיפה מחצית יותר מהקהילה הלומדת והמלמדת. היא מהווה מרכיב משמעותי במסגרת הלמידה, היא משתלבת ברמה הארגונית במערכת השעות ותורמת לקידום תכנית הלימודים. חדשנות כזאת ממוסדת בתוך הארגון ומהווה מרכיב מרכזי בזהות הארגונית ובדרך הפעולה שלו. כשערוצי המידע בערוצים הקשורים לחדשנות הם פורמאליים ופועלים באופן מקיף ומערכתי בכל רובדי הארגון. חדשנות כזאת מביאה בדרך- כלל לשינוי ממעלה שנייה. (נחמיאס ומיודוסר 2001, רז 2004.)

לעומת זאת ב- "איים של חדשנות", מקיפה החדשנות רק חלק קטן מהאוכלוסייה הלומדת והמלמדת. החדשנות ממוקדת בתחום תוכן או במשימה מוגדרת. רוב היישומים הקשורים האלה, אינם נכללים בתכנית הלימודים הרשמית  ואינם תורמים ישירות לציוני הלומדים. מספר המשתתפים קטן, היחסים הם לא פורמאליים ומשפיעים גם על ערוצי המידע, שזורמים באופן בלתי פורמאלי תוך כדי פעילות. (מיודוסר, נחמיאס, טובין ופורקוש 2006).
בבואי לחשוב על בית הספר שבו אני עובדת אני אכן יכולה להעיד שדפוס האיים הוא הדפוס הנבחר. והסיבות לכך מגוונות ושונות, החל מהעובדה שלא כל אנשי הצוות מוכנים לשינוי  ומרגישים בטוחים בה ועד לעובדה ששינוי כולל דורש חשיבה מחודשת, היערכות ובניית תכנית לימודים חדשה. חוסר זמן ואילוצים רבים נוספים מקשים על כך.
לדעתי, איי חדשנות מאפשר הטמעת חידושים בהדרגה, ואפשרות להיות יצירתיים ופורצי דרך באופן משולב ומבוקר. ואילו חדשנות כוללת דורש אומץ. כדי לאמץ זאת באופן טוטאלי עלי למחוק את הקיים ולסמוך על החדש. וזה לא פשוט!

מקורות:
על חדשנות בחינוך- המסגרת המושגית
איים של חדשנות- אורית אבידב- אונגר

תגובות