בד"כ הבחירות שלנו בחיים נעשות על פי העדפות אישיות, אלה מכוונות אותנו
לפעול, להבין, ללמוד.
כל אחד מאיתנו מקבל החלטות, פועל או מתנהל על פי מימד אחר: האחד חזותי האחר תוכן וכו'.
ומה שנראה מעניין בשבילי משעמם את חברי.
אולם כשבאים להעריך אתר לימודי יש להתייחס לשלושה ממדים עיקריים: מימד תיאורי, מימד פדגוגי ומימד תוכן. מימדים אלה כוללים בתוכם תתי נושאים.
המימד התיאורי כולל בתוכו את יוצרי האתר: מי כתב אותו, איזו מוסד או גורם עומד מאחוריו.
במימד זה נתייחס גם אל גודל האתר: כמות דפי התוכן, תתי הדפים וכדו'.
לבסוף, ניתן את דעתנו גם על נושא העיצוב: עד כמה הוא מושך את העין, מתאים לקהל היעד ואינו מעייף או מעיק.
המימד הפדגוגי כולל בתוכו איפיונים פדגוגיים כמו: סוג הלמידה המופעלת (יחידני ת,שיתופית), מודל ההוראה המופעל (ישיר או מבוסס על חקר), אמצעי ההוראה (בסיס נתונים,כלים, פעילות מובנית, פעילות פתוחה, סביבה וירטואלית ), סוג האינטראקציה המופעלת(שיטוט, איסוף אינפורמציה, פעילות פשוטה, פעילות מורכבת, כלי מקוון – on-line -, היוועצות במומחה), התהליך הקוגניטיבי המופעל ע"י הלומד (איחזור מידע, זכירה, ניתוח נתונים ועיבודם,פתרון בעיות וקבלת החלטות, יצירתיות והמצאה), מיקוד שליטה (בשליטת הלומד, בשליטת התוכנה, משולב), משוב (אוטומטי, אנושי אסינכרוני, אנושי סינכרוני), פונקציית"עזרה" ( עזרה טכנית, תכנית, דידקטית), מקורות למידה ( בתוך האתר,קישורים לאתרים שמחוץ לאתר, מקורות חיצוניים נוספים, מקורות חיצוניים בלבד, איסוף נתונים אמיתי, פנייה למומחה, פנייה לעמית), דרך הערכה (מבחן סטנדרטי, הערכה אלטרנטיבית)
מימד התוכן הוא המימד המתייחס אל מבנה תוכן האתר, הזיקה לסילבוס וכן נושאים נוספים כגון:
תוכן מלא, תוכן מובן ואמצעי התקשרות. בסיום תהליך הערכת האתר ישנה הערכה כללית ונקודות לשיפור.
בדרך כלל, בחיים, אנו מצביעים ברגליים כאשר משהו אינו מוצא חן בעינינו. אנחנו קמים והולכים כאשר משהו אינו מעניין במקרה של הרצאה או סרט, במקרה שלנו האצבעות הם אלה המעידות האם האתר מעניין או מוצלח.
במסגרת הקורס עיצוב סביבות למידה מתוקשבות התבקשנו ע"י המרצה אתי כוכבי לבחור אתר לימודי ולנתח אותו ע"פ המימדים שסקרתי לעיל. חברתי ללימודים, מירב בוסקילה ואני בחרנו לנתח את אתר גמבה ויצרנו מצגת בנושא:
כל אחד מאיתנו מקבל החלטות, פועל או מתנהל על פי מימד אחר: האחד חזותי האחר תוכן וכו'.
ומה שנראה מעניין בשבילי משעמם את חברי.
אולם כשבאים להעריך אתר לימודי יש להתייחס לשלושה ממדים עיקריים: מימד תיאורי, מימד פדגוגי ומימד תוכן. מימדים אלה כוללים בתוכם תתי נושאים.
המימד התיאורי כולל בתוכו את יוצרי האתר: מי כתב אותו, איזו מוסד או גורם עומד מאחוריו.
במימד זה נתייחס גם אל גודל האתר: כמות דפי התוכן, תתי הדפים וכדו'.
לבסוף, ניתן את דעתנו גם על נושא העיצוב: עד כמה הוא מושך את העין, מתאים לקהל היעד ואינו מעייף או מעיק.
המימד הפדגוגי כולל בתוכו איפיונים פדגוגיים כמו: סוג הלמידה המופעלת (יחי
מימד התוכן הוא המימד המתייחס אל מבנה תוכן האתר, הזיקה לסילבוס וכן נושאים נוספים כגון:
תוכן מלא, תוכן מובן ואמצעי התקשרות. בסיום תהליך הערכת האתר ישנה הערכה כללית ונקודות לשיפור.
בדרך כלל, בחיים, אנו מצביעים ברגליים כאשר משהו אינו מוצא חן בעינינו. אנחנו קמים והולכים כאשר משהו אינו מעניין במקרה של הרצאה או סרט, במקרה שלנו האצבעות הם אלה המעידות האם האתר מעניין או מוצלח.
במסגרת הקורס עיצוב סביבות למידה מתוקשבות התבקשנו ע"י המרצה אתי כוכבי לבחור אתר לימודי ולנתח אותו ע"פ המימדים שסקרתי לעיל. חברתי ללימודים, מירב בוסקילה ואני בחרנו לנתח את אתר גמבה ויצרנו מצגת בנושא:
שלום חגית,
השבמחקשמי סיגל חיימוביץ,סטודנטית לתואר שני בניהול וארגון מערכות חינוך. בקורס "תקשוב ולמידה" נתבקשתי לבחור את אחד הבלוגים(מתוך רשימה ארוכה)ובחרתי להישאר בבלוג שלך ולהגיב.
מהרגע הראשון צדה את עיניי התמונה הראשית והדרך בה הצגת את עצמך בפרופיל,בכזאת פשטות.
התחברתי לנושא עליו כתבת בפוסט "אוהב לא אוהב" והשילוב של המצגת להערכת האתר הלימודי "גמבה" אותו אני מכירה במסגרת עבודתי כמחנכת כיתה ב' ,על מנת לקדם תלמידים בקריאה ובכתיבה.
סיגל שלום,
מחקקודם כל תודה על קריאת הבלוג.
אתר גמבה שימש אותי מקצועית השנה כמחנכת א'וגם אישית לביתי שעלתה אף היא לכיתה א'.
תודה על התייחסותך חגית.
מחקאני מאחלת לך שנה טובה,
שנה של התחלה חדשות והמשך הצלחות.
סיגל חיימוביץ