למידה שיתופית

למידה שיתופית הוא מושג שהיה קיים עוד לפני עידן האינטרנט, והרבה לפני עידן הלמידה המתוקשבת.
הלמידה שיתופית מאפשרת לכל לומד לבטא את עצמו בתוך קבוצה וליצור קשרים חברתיים עם אותה קבוצה בו זמנית. שילוב למידה שיתופית בסביבה מתוקשבת מעצים את איכות הלמידה מרחוק ומתבסס על קשרי-גומלין בין עמיתים, תהליכי הערכה ושיתוף פעולה.
השפעותיה של הלמידה השיתופית רבים ובאים לידי ביטוי בתחומים שונים, שניים מהם הם:  הישגים לימודיים ויחסים חברתיים.

מתוך ויקיפדיה מצאתי כי בתחומים אלה המושג - למידה שיתופית מוגדר כך::
"הבנת הקשר בין הלמידה השיתופית בקבוצות קטנות לשיפור ההישגים הלימודיים מובאת לנו על ידי הגישה הניאו-ויגוצקיאנית, ויגוצקי (1978; ריץ', 1996) טען שכתוצאה מהאינטראקציה בין התלמידים בקבוצות הקטנות, הילדים רוכשים מיומנויות ומגיעים להבנה עמוקה שלא יכלו להשיג בעצמם. על פי ויגוצקי, האינטראקציה החברתית שנוצרת בקבוצות הקטנות מביאה לצמיחה קוגניטיבית בקרב התלמידים ומובילה לשיפור בהישגים הלימודיים (ריץ', 1996)."

התיאורטיקנים של הלמידה השיתופית תמימי דעים כי הלמידה השיתופית משפרת את מערכות היחסים בין התלמידים, את תחושת השייכות של התלמידים לכיתה ואף גורמת להעלאת הדימוי העצמי של התלמידים. הוכחה לכך מהווה ניתוח ממצאים של 21 מחקרים שערכו מילר ודווידסון-פודגורני (1978; ריץ,1996) הבדקו את השפעתה של שיטת הלמידה השיתופית על היחסים החברתיים והבין עדתיים. הניתוח אישר וחיזק את ההשפעה החיובית של הלמידה השיתופית בין הקבוצות, בעקבות תלות הדדית הנוצרת בין חברי הקבוצה (ריץ', 1996).

בלימודי במכללה במסגרת לימודי ההתמחות שלי בתחום התקשוב והלמידה, הלמידה השיתופית מהווה בסיס טכני לאופן שבו שאני מתנהלת . יישומי הענן השונים הקיימים היום בשוק מאפשרים לי להיות שיתופית וניידת בקלות רבה עד כדי כך שאני מוצאת את עצמי משתמשת בהם יותר ויותר גם בחיי האישיים.
בגוגל דוקס  אני יוצרת עבודה שיתופית עם חברי ללימודים וכולנו יכולים לעבוד יחד על מסמך אחד. אין צורך לזכור היכן שמרתי את הגרסה האחרונה או לשלוח עדכונים במייל.
בעזרת יישום ה- Dropbox אני מאחסנת את המסמכים, התמונות והסרטונים השונים שאני אוגרת ושאליהם אני יכולה לגשת מכל מקום ומכל עמדת מחשב.
ה- gmail מאפשר לי להתחבר לעיסוקי המקצועיים ועינייני האישיים בכל מקום בארץ ובחול.
ובכל יום אני מתוועדעת לעוד אפליקציה חדשה שיכולה לשרת אותי בתחום זה.

 צפו בסרטוני ההסבר המצויינים  על ה- dropbox ו- googledocs




תגובות