חד מימדיות מול קישוריות- כן או לא?

בשיעור האחרון שוחחנו על הדילמה הקשה המסתתרת מאחורי שני המושגים הללו. בבסיס הדילמה עומדת השאלה שכל הורה/מחנך למעשה, שואל את עצמו: עד כמה אנחנו מוכנים, מאפשרים או אוסרים על ילדינו להשתמש בסביבה האינטרנטית ללא הגבלה? ועד כמה ניתן להגביל או לאסור את השימוש באינטרנט? אין לי תשובה לשאלות האלו, אני מתמודדת איתם באופן יומיומי גם עם ילדיי, אולם אני כן חושבת כי ה-"אני המאמין" של כל אחד מאתנו והשקפת העולם האישית שלו הוא אשר מנחה אותנו בקבלת החלטות בנושא זה.

בהקשר למושג הקישוריות עולים שני מושגים נוספים: אוריינות דיגטלית ו- וויקי.

אוריינות דיגיטלית (Digital literacy) -היכולת להבין את סביבת המחשב והאינטרנט. סביבה המתחדשת  מדי יום ביומו. אוריינות דיגיטלית מאפשרת עבודה נכונה בסביבה דיגיטלית, הערכה של נתונים ומידע וכתיבה אפקטיבית ומשמעותית. אוריינות דיגיטלית במאה ה-21 מיושמת תוך שימוש במחשב וברשת האינטרנט לצורכי למידה אישית ושיתופית .

אחת הפלטפורמות ללמידה שיתופית היא ה- wiki. כלי המאפשר יצירת מידע שיתופי ובניית מאגרי מידע ואתרי אינטרנט בהם התוכן נכתב ונערך ע"י הגולשים. 

על פי עשת (2004) "אוריינות דיגיטלית" היא שיטת חיים אשר כוללת בתוכה שפה חדשה, יכולת לקבלת החלטות בסביבות דיגיטליות, מיומנויות טכניות ומיומנויות תפעוליות. לכן סביבת הויקי מספקת הזדמנות לאינטראקציה בין הלומדים כי היא מפתחת חשיבה לא ליניארית.

בסביבה שבה הקישוריות מרחיבה את עולם הידע האישי שלי, פותחת עולמות ומאפשרת למידה אינסופית אני מגיעה אל יישומים חדשים מדי יום. חלקים הם בגדר – nice to have וחלקם יישומים אשר בעזרתם אני יכולה להשתמש בפיתוח יחידת לימוד מתוקשבת ובכך ליצור מערך שיעור מעניין ומהנה.

אחד היישומים שהכרתי בשבוע שעבר הוא ה- xtranormal יישום להכנת סרטון אנימציה שממנו יצרתי סרטון מדגמי.




מקורות:
http://meital.iucc.ac.il/cgi-webaxy/sal/sal.pl?ID=836007_meital&dbid=main&act=show2&dataid=748

לחנך את דור הרשת- אתיקה חינוך ואינטרנט:
http://cms.education.gov.il/EducationCMS/Units/Mazkirut_Pedagogit/Meidaanut/Etika/DorHareshet/DorHareshet.htm

הגדרת ויקי בוויקיפדיה:
http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%95%D7%99%D7%A7%D7%99






תגובות