פיתוח יחידת לימוד ב- גוגל אתרים

גוגל אתרים (goggle site) היא אחת המערכות מתוך גוגל יישומים המאפשרת לבנות סביבה לימודית בקלות ובמהירות יחסית, ללא כל עלות או נפחים כבדים.
היתרונות הגדולים שלה הוא שמדובר ביישום חינמי ושאין צורך בידע קודם בתכנות על מנת לפתח סביבה לימודית. כל מה שצריך זה הרבה סבלנות ורצון ללמוד ולהתנסות.
החיסרון שלה הוא בעיצוב- ניתן לשנות רק מספר מסוים של תבניות לשם עיצוב נאה ומזמין.

במסגרת התואר וכמשימת סיום בקורס תקשוב ולמידה היה עלינו לפתח יחידת לימוד בגוגל אתרים. הנושא היה לבחירתנו היישום היה...גוגל אתרים וכל ישום אינטרנטי אחר שניתן לשלב בו.

חברותי ואני לצוות נזרקנו למים- קפצנו- והתחלנו לשחות:

בבואנו לבחור את נושא ליחידת הלימוד שלנו, בקשנו למצוא נושא חשוב ורלוונטי ליומיום של ילדי בית הספר בפרט ווכולנו בכלל. אנו מקדישים חלק ניכר מזמננו לתזונה, למזון ולמשקה. חלקים אלו הם  מצורכי הקיום הבסיסיים שלנו ועל כן החשיבות לאכילה נכונה והתפתחות תקינה של הגוף חשובה מתמיד. אנו נתקלים, לא מעט, בילדים המגיעים לבית הספר עם מאכלים שאינם בריאים לגוף ואף מזיקים.

אחד ההגדרות העיקריות שקבענו לעצמנו בפיתוח היחידה הוא הטמעת נושא התזונה המאוזנת והמגוונת של ארוחת העשר כחלק מתרבות החיים בבית- הספר. בתהליך הלמידה מתבקשים התלמידים להציע תפריט לארוחת עשר בריאה ומאוזנת. בחירת התפריט מתרחשת לאחר למידת הנושא לעומק, החל מהבנת חשיבות התזונה הנבונה ועד להכרות עם פרמידת המזון ושילוב המשקה הנכון בתוך קופסת האוכל.

הקשיים שבהם נתקלו בפיתוח היחידה התקיימו בשני מישורים: המישור הטכני והמישור הפדגוגי:
הקשיים הטכניים התבטאו בעיקר בהכרת כלי ה- google site והזמן הנדרש בכדי להבין כיצד הוא פועל.
הקשיים הפדגוגיים: שתי סוגיות לא פתורות עמדו בפנינו בפיתוח היחידה היו:


1. סינכורניות /א-סינכורניות: האם היחידה שאנו מפתחים מאפשרת למידה במקום ובזמן המתאים ללומד או שמדובר ביחידה שבה הלמידה היא קבוצתית ומשותפת בו זמני? בכל פעילות היינו צריכים לבדוק את עצמנו מבחינת תוצר-  האם הוא מתאים לזמן ולמקום.

2. עד כמה אנחנו יכולים לסמוך על הלומד שהוא מכיר את הכלים הטכנולוגיים השונים. בכל הנחיה או הוראה שניסחנו היינו צריכים לוודא את בהירות ההוראה. לא תמיד מה שאנחנו חושבים- אכן מובן על ידי האחר.

3. סדר ההוראה ולמידה: בכל שלב שאלנו את עצמנו עם אילו כלים כדי לפתח את היחידה. באיזה כלי לפתוח את הנושא הלימוד וכיצד לסיים אותה על מנת שתהיה מובנית ללא תיווך של מורה וללא יכולת לשאילת שאלות.

4. לומד ממשק: בכל שלבי הפיתוח התלבטנו האם הלומד מכיר את הכלים השונים ועד כמה ניתן להסתמך על ידע קודם בבואו להשתמש  בכלי הנבחר.


את הפתרונות קשיים פדגוגים פתרנו ע"י קבלת משוב מאדם נוסף שאינו מכיר את היחידה לגבי מידת בהירותה.
ואת הפתרונות לקשיים הטכניים פתרנו בדרך של ניסוי וטעייה.
ואכן הצלחנו לבנות את היחידה. אך יחד עם זאת ראינו כי כלי העיצוב שניתנים אינם ידידותיים למתכנן.

באופן אישי אני יכולה לומר כי פיתוח יחידת הלימוד תרמה לי באופן אישי בכך שהיא אפשרה לי hands on והתנסות מעשית. למידה מקוונת דורשת חשיבה אחרת בפיתוח וארגון סדר ההוראה  וע"י התנסות זו, מצאתי את עצמי נכנסת לנעליו של התלמיד ובודקת האם הבנתי את מה שבקשתי ללמוד. נהניתי להיחשף למגוון האפליקציות הרב הקיים באינטרנט, ולא פעם מצאתי עצמי מתקשה לבחור בכלי המתאים מתוך השפע הקיים. למידת כלי חדש דורש זמן רב וכולל בתוכו לא מעט תסכולים. היו כלים שהחלטנו לוותר על השימוש בהם מפאת חוסר זמן והיו כלים שהתעקשנו לעבוד איתם למרות הקושי בהיכרות הכלי.

קישורים מעניינים לנושא:
 יחידת הלימוד שלנו

תגובות