להתראות כיתה א'

תהליך רכישת הקריאה אצל הילדים הקטנים הוא תהליך מרתק ומרגש מאין כמוהו ואני זכיתי להתנסות בכך השנה כמורה לכיתה א'.

בשלב זה של השנה כל הילדים סיימו את התהליך והיה נפלא לראות כיצד כל ילד עשה זאת בדרך שלו. היו שקלטו את העקרון מהר, וכאלה שהיו זקוקים לזמן רב יותר. כאלה שאימצו את הקריאה שוטפת באופן אינסטנקטיבי וכאלה שעוד קוראים קריאה טכנית. אצל כולם התהליך מיוחד במינו  וההצלחה היא רק עניין של זמן. ישנם שלושה תנאי שטח הכרחיים להצלחת תהליך  רכישת הקריאה: 1. רכישת השפה הדבורה- המתפתחת באופן ספונטני, 2. מודעות פונולוגית- המאפשרת לילד לזהות צלילים (צליל פותח/צליל סוגר),
3. מודעות אורתוגרפית -המאפשרת לילד לזהות את האותיות והניקוד כמייצגים את הצלילים שאותם הוא למד.
קריאה היא מיומנות בסיסית נדרשת בעולם המסורתי, המודרני וכן בעולם המתקושב. תהליך  זה מחייב הוראה מכיוון שמבנה המוח מצריך התאמה מבחינה מבנית לשפה. ייצוג הכתב איננו מייצג  באופן ישיר משמעויות שונות ולכן יש צורך ללמוד צירופים ולהרכיב מילים.
רוב השנה היינו עסוקים בלמידה מסורתית עם מחברות וחוברות. עסקנו בכתיבה נכונה בתוך השורות, שמירה על רווחים בין מילים, הדבקה של דפים וכדו'. המחברות התמלאו להן לאורך השנה והיום, לקראת סיום השנה הם הופכות להיות אוצרות של ממש אשר ברבות הימים נהנה להסתכל עליהם ולהזכר בהתחלה.
השיטות ללימוד הקריאה שונות ומגוונות ובמערכת החינוך קיימים מספר תכניות לימוד המוצעות למורים. הלמידה בכיתה שלי נעשית באופן מסורתי, לוח, מחברת, קלמר, עפרון, מחדד ומחק. משום שעל הדרך, כשאני מלמדת את תלמידיי קריאה וכתיבה, אני גם מלמדת אותם הרגלי למידה, סדר וארגון. אך את ההוראה המסורתית בכיתה ליווה סביבה מתוקשבת לתרגול ולטיפוח מיומנויות קריאה עצמית בתכנית מפתח הקסם של אופק מבית מט"ח. התכנית שמה דגש על טיפוח כישורי האזנה, כתיבה ודיבור. אני משתמשת במחשב להעשיר את עולמם של תלמידי ע"י המחשה והמשגה של החומר הנלמד. החל מסרטונים המלווים את הדמויות בתכנית ועד לאתר פעיל שבו ניתן לתרגל ע"י משחק את הצלילים הנלמדים בהלימה מוחלטת לנעשה בכיתה. אני חייבת להודות שגם לי כמורה זו חוויה הרבה יותר מעניינת ומהנה.
כל הילדים בכיתתי סיימו את תהליך רכישת הקריאה והחוויה האישית שאני לוקחת מכך היא גאווה גדולה והתרגשות כשאני שומעת כל אחד ואחד מהם קורא. ממש כמו בפעם הראשונה שבתי הבכורה קראה לי אמא.
עולם האינטרנט היום, מספק מבחר גדול של אפליקציות ואתרים לתרגול הקריאה. האתרים שמאד אהבתי ללמד בעזרתם את ילדי כיתתי היו:
אתר גמבה- הוראה מתקנת מבית מטח

אתר לעמ- משחקים ללמידה עצמית

מילה היא רק התחלה - חגית אמסטרדם פרנקל

תגובות