הייתי רוצה לראיין רכזת תקשוב באוסטרליה?

במסגרת קורס שילוב "טכנולוגיות תקשוב בלמידה: היבטים בינלאומיים" התבקשנו לבחור מדינה ולנתח את מדיניות התקשוב שלה. בחרתי עם בנות קבוצתי את אוסטרליה ובחיפושיי באינטרנט גיליתי כי ממשלת אוסטרליה רואה בתקשוב משימה לאומית ומשקיעה כסף בהטמעת ICT  במדינה בכלל ובמערכת החינוך בפרט.

תוכנית התקשוב האוסטרלית בחינוך מבוססת על פדגוגיה חדשנית ומחולקת לתשעה תוכניות משנה המיועדות לתעשייה ולמשק, למגזר העסקי ולמגזר החינוכי. בין התוכניות קיימות נקודות חפיפה. התכנית כוללת מרכיבים אופרטיביים רבים: למידה והוראה, פיתוח והכשרת מורים, תשתית תקשוב, קישוריות, תמיכה בתקשוב וחדשנות.

כמורה במערכת החינוך אני מודה שמה שמסקרן אותי באופן אישי הוא נושא הכשרת מורים.

במאמר באתר מס"ע (פז ד,סלנט ע,2010) מציינים את מודל ההשתלמויות של אוסטרליה כמודל שניתן ללמוד ממנו. במודל האוסטרלי נדרשים המורים, לרישיון והסמכה רשמית של משרד החינוך ע"מ ללמד בצורה מתוקשבת. תכנית הפעולה שהתחילה בשנת 2010 מחייבת את המורים לדעת לשלוט היטב בכל סוגיות התקשוב החינוכי ולתכנן היטב את מערך התקשוב שלהם להוראה בכיתה. המורים צריכים להוכיח בקיאות בשיטות פדגוגיות מתוקשבות ולהמחיש יכולת לשלב את הפדגוגיות הדיגיטאליות המתוקשבות בהוראה פעילה בכיתה. בנוסף האוסטרלים גם יצרו תמרוץ כספי למורים שעוברים את ההסמכה להוראה מתוקשבת.

חשבתי על עצמי,
אני עובדת בבית ספר צומח שבו 2 כיתות א' בלבד. במסגרת התפקיד שלי השנה, כרכזת תקשוב (מעבר להיותי מחנכת כיתה א') עיקר עבודתי היה נתון לאדמיניסטרציה: הקמה ואחזקת האתר בית ספרי, הכשרת צוות המורים שאיתי לשימוש באתר, התנהלות מול קהילת ביה"ס (הורים ותלמידים)  לשימוש נכון באתר ופתרון בעיות כגון סיסמאות וחסימת משתמשים. עבדתי מול מדריכה אזורית מקסימה שאיתה נפגשתי אחת לשבוע ע"מ לתאם את ציפיות המשרד ולעמוד בסטנדרטים שנקבעו.  הכיתה המתוקשבת בבית הספר נכנסה לפעילות רק באמצע השנה , לאחר שעברנו למבנה הקבע שלנו ואז גם יכולתי לשלב בהוראתי שיעורים מתוקשבים.
תפקיד רכז/ת התקשוב בהוראה ולמידה כולל היבטים שונים ומגוונים החל ממימוש מדיניות משרד החינוך בכל הנוגע לשימושי המחשב בהוראה ועד לבנייה בפועל של סביבה לימודית מתאימה. הגדרה מדויקת של התפקיד ניתן לראות באתר מרכז ההדרכה המחוזי של מחוז הדרום.

כשקראתי את הגדרת התפקיד ראיתי כי בהתחשב בנסיבות הצלחתי לכבוש מספר יעדים חשובים שהיו באחריותי, אך הדרך עוד רבה. חשבתי על מקבילתי באוסטרליה, מהם התפקידים שלו/ה? האם בפרק הזמן שניתן לו/ה הם מצליחים למשש את אשר באחריותם? האם גם הם מרגישים שהם חלק ממהפכה/שינוי? אולי ביום מן הימים נוכל לערוך השתלמויות משותפות ונלמד אחד מן השני....

את התמונה הזו, מצאתי באתר העוסק בהרחבה בנושא זה Yarrliee State School, Hervey Bay, Queensland Australia, אתר מעניין בפני עצמו שאליו אני ממליצה להכנס  ולהתרשם מהעשייה האוסטרלית בתחום.

תגובות