סלמן קאן

ביום שבת האחרון אמי הביאה לי מאמר מאד מעניין מתוך מגזין טיים על אדם בשם סלמן קאן. כותרת המאמר Reboot the School,  מיד הבנתי שזו בדיוק כתבה בשבילי והתחלתי לקרוא בו.
המאמר מספר על סלמן קאן, מייסד "אקדמיית קאן", המבקש להמציא מחדש את עניין שיעורי הבית בבתי הספר ולבטל את השיעורים הפרונטליים הנערכים בכיתה. קאן מבקש לשלב את התכנים שייצר בתכניות הלימודים של בתי הספר ובכך אולי להציל את מערכת החינוך בעולם.

כשהגעתי הביתה המשכתי לחקור על סלמן קאן ופועלו. מצאתי באינטרנט חומרים רבים ומעניינים אשר הובילו אותי לחומרים נוספים אחרים. גיליתי כי "אקדמיית קאן" הינה סדרה פופולארית של שיעורים ב-יוטיוב שמטרתם להסביר לתלמידים באופן פשוט את העקרונות הבסיסיים במתמטיקה, כימיה, פיסיקה, היסטוריה וכלכלה. אקדמיית קאן נוסדה בשנת 2006 ע"י קאן  שהחל ביצירת סרטוני הסבר לשיעורי מתמטיקה עבור בת דודתו. השיעורים המוסרטים מלווים בהסברים פשוטים ואיורים הממחישים את הנושא. האקדמיה הפכה לסארט-אפ מצליח בשנת 2009 .

 אחד הנושאים המעניינים ביותר שמשכו את עיני היה מודל ה- Flipped Classroom  אשר לוקח את המודל העייף שכולנו רגילים אליו שנים: כיתה, שיעור ו- ש.ב. והופך אותו על יוצרו. העיקרון החדש אומר כך: 
בלמידה מסורתית: הלימוד ע"י המורה נעשה ביום ושיעורי הבית נעשים בבית. 
בלמידה של קאן: הלמידה בעזרת סרטונים נעשית בבית בשעות הערב והתרגול נעשה ביום למחרת בכיתה.



הפיכת המודל מאששת את מה שכולנו כבר יודעים שצריך לקרות כבר מזמן. התפקיד הקלאסי שלנו כמורים היודעים הכל, העומדים מול הכתה הפורנטלית ומרצים- הסתיים. תפקידנו היום הוא לסייע, לכוון, לתמוך בקשיים, לנווט את הלומד לעצמאות בלמידה, בדרך של חקר, ובכך לקדם את המתקשים ולאתגר את המתקדמים. כל אחד על פי יכולתו. הניווט בכיתה הוא ממש כמו ספינה בלב ים כאשר המורה הוא הקברניט.

בהמשך לחיפושיי באינטרנט, בנושא זה, מצאתי סרטון על המורה אהרון סמס הפועל על פי המודל ההפוך של קאן. בסרטון הוא משתף את הצופים בחוויה המרגשת של להיות המנווט ולא המורה המסורתי.


אחר כך פניתי לצפות בהרצאתו המרתקת של סלמן קאן ב-TED אחד הנושאים שהכי נגעו לליבי בדברי קאן
הוא התובנה שלו לגבי הילדים ה"חלשים". אותם ילדים אשר מתקשים בלימודים או בנושא מסוים ועליהם נדבקת התווית של "מתקשה" . קאן מספר שלעיתים להשתחרר מתווית זו  קשה הרבה יותר מאשר הבנת החומר הנלמד.

אני חושבת שסלמן קאן לא רק מגדיר מחדש את כל תהליך הלמידה אלא עוסק בלב ליבה של אופן הלמידה. הוא אינו מתעסק במדיניות, תהליכים, הטמעה וכדו'. אלא יוצר מהפכה אמיתית, כזו המאפשרת לטכנולוגיה להיות הכלי או האמצעי אשר ייקדם את מערכת החינוך בכלל, את תהליך הלמידה במאה ה- 21  בפרט, ואת החוויה האישית של כל לומד ולמד באשר הוא.

אני יכולה לומר בוודאות שכאשר למדתי את תלמידיי בכיתה והייתי המנווטת ולא "המורה" חווית ההוראה שלי היתה הרבה יותר מהנה והרגשת הסיפוק בהתאם.

 
מקורות נוספים לקריאה:


אתר אקדמיית קאן
לכתבה במגזין טיים: ( יש צורך במנוי לקריאת הכתבה המלאה)

תגובות