למידה מטעויות

חווית הלימוד במאה ה-21 מבקשת לשנות את דפוסי החשיבה הקונסרבטיבית שלנו וליצור חוויה אחרת לחלוטין מזו שאנו מכירים היום, מרכז הידע שונה והכלים שבהם אנו משתמשים מחייבים אותנו פשוט ללמד אחרת. הלומד הוא במרכז והוא אמור להנחות אותנו המורים בלמידה שלו. מתוך כך כל נושא ההצלחה והכשלון המלווים אותנו במהלך כל תהליך הלמידה הינו חשוב ביותר. כולנו מכירים את המשפטים הבאנליים והכל-כך חשובים שאומרים לנו : "לומדים מטעויות, "הכשלון מחשל"...ואכן הלמידה מכשלונות ועידוד שגיאות כדרך למידה היא דרך מצויינת להפקת לקחים.

כשהייתי קטנה למדנו בבית הספר לפחד מכישלון. המורה אפילו עשתה שימוש בפחד מכישלון כדי להניע אותנו להצליח וזאת באמצעות אמירות כמו: אם לא תקבלו ציונים טובים-לא תוכלו להצליח בחיים".
למזלי גדלתי במשפחה שלא איימה עלי אם לא הייתי מביאה הביתה ציון טוב בתעודה אלא מעבירה לי את המסר הברור והפשוט שאם עשיתי את המקסימום שלי (גם אם בדרך היו טעויות) הרי שזהו העיקר.

גם אני בהוראה דואגת להעביר לתלמידים שלי את המסר כי טעויות הן חלק בלתי נפרד ממי שאנחנו בייחוד כאשר אנחנו לומדים נושא חדש ובעיקר לתת  להם תחושה שהם בסדר גמור כשהם טועים. 
לכן שמחתי לגלות שבדיוק על נושא זה דברנו במפגש האחרון שלנו בקורס הערכת טכנולוגיית מידע שבו 
צפינו ביחד בסרטון על מורה בשם דיאנה לאופנברג אשר מדברת על כיצד  לומדים מטעויות.



 

תגובות