The Perfect Online Teacher

במפגשים האחרונים שלנו בקורס "הערכת טכנולוגיות מידע" אנו דנים  בשאלה מיהו המורה המקוון המיטבי?


על מנת לבחון את הנושא התבקשנו לנסח לעצמנו כמה שאלות שייתנו מענה לשאלה זו. כשניגשתי למשימה עלו במוחי מספר שאלות בתחום הטכנולוגיה בפרט ובתחום ההוראה בכלל. הבנתי שבעצם בימינו לא צריכה להיות האבחנה בין מורה מיטבי ל- מורה מיטבי מקוון.
נכון, לא כל המורים משתמשים באמצעים טכנולוגיים להוראה אך מהפכת התקשוב כבר כאן וגם אם זה יקח עוד כמה שנים זה רק עניין של זמן עד שכל המורים ישתמשו באמצעים מתוקשבים בהוראה.
ובכל זאת ,כשניסחתי את השאלות בחרתי לחלק אותם לשתי קטגוריות.
 
הקטגוריה ראשונה היא תפיסת העולם של המורה והאני המאמין שלו. השאלות בקטגוריה זו מתאימות לכל מורה באשר הוא, בין אם הוא מורה מקוון או לא.


  1. האם הצלחתי לגרום לחוויית למידה חיובית אצל התלמידים, באופן שיגרום להם להמשיך בלמידה ובעיסוק בנושא?
  2. כיצד קישרתי את הנושא הנלמד לעולמו של הילד?
הקטגוריה השניה עוסקת במידה ואופן השימוש בכלים הטכנולוגיים למטרות הלמידה:

  1. האם הטכנולוגיה בה השתמשתי היוותה כלי להעברת  שיעור המסורתי או שהשיעור הפך להיות משהו שונה?
  2. במילים אחרות באיזו מידה  נשארתי "מקנה הידע" ומרכז השיעור או הפכתי למתווך ומנחה?.
  3. האם הטכנולוגיה בה השתמשתי איפשרה לתלמידים לימוד עצמי או שהתוויתי את צעדיהם לחלוטין?
  4. באיזו דרך הטכנולוגיה שימשה אותי על מנת לתת מענה לשונות בין התלמידים?
  5. האם שילבתי את הטכנולוגיה באופן שהקנה ערך מוסף על הלמידה המסורתית?
  6. כיצד הטכנולוגיה סייעה להנעת התלמידים להיות פעילים במהלך השיעור?
  7. אילו מהכלים בהם השתמשתי סייעו ביותר להבנה של התלמידים?
  8. האם שילבתי את הטכנולוגיה בשיעור במיקום מיטבי להבנת הנושא הנלמד?
  9. לאור מהלך השיעור - מה בבניית השיעור הייתי משנה  או משפרת לפעם הבאה?
דר' אברום רותם אומר כי: על שלושה דברים עומד המורה המקוון: ראשון: על ההוראה -  המורה המקוון הוא קודם כל מורה, בהוראה עדכנית ברוח קהילה מבנה ידע. שני: על טקסט דיגיטאלי - המורה המקוון משתמש בטקסט דיגיטאלי לצרכיו האישיים ולצרכי הוראה-למידה במהלך ההוראה, גם וקודם כל בכתה. שלישי: על מרחב מקוון - המורה המקוון מנהל את המידע האישי שלו, את ההוראה-למידה ואת ההתנהלות הארגונית במרחב מקוון. (אברום רותם 2012)
בהמשך דר' רותם אומר כי בשלושה דברים ניכר המורה המקוון: ראשון: בהתנהלות אישית – ניהול מידע אישי לצרכים פרטיים ומקצועיים במחשב אישי ובמרחב מקוון אישי. שני: בהוראה בכתה – הוראה בכתה כחלק משגרת העבודה, באמצעות סביבה מקוונת ועזרי הוראה-למידה עדכניים. שלישי: בהוראה במרחב מקוון - המורה המקוון מנהל ההוראה-למידה משמעותית עם תלמידיו בסביבה מקוונת ללא תלות במקום ובזמן פעילות בית הספר. (אברום רותם 2012)
אני מסכימה עם דר' רותם,  מכיוון שהתנהלות אישית, הוראה בכיתה והוראה במרחב מקוון הם הבסיס להיותי מורה מיטבית בעידן דיגיטלי וכשאני בודקת את עצמי אל מול שלושת הקגטוריות הללו אני יכולה לראות אם אכן הייתי כזו.
לאחר שניסחתי את השאלות ובדקתי את עצמי הגעתי למסקנה שאם הייתי צריכה לבחור רק שאלה אחת מתוך כל השאלות על מנת לבדוק את הצלחתי כמורה מיטבית הייתי בודקת את עצמי אל מול הלומד ועד כמה הוא היה מרכז בהוראה שלי.
הגישה החינוכית המעמידה את הלומד במרכז נקראית SCL - Self Centered Learning  והיא מעבירה את נקודת הכובד מהתוכן הנלמד ומהמורה המלמד אל התלמיד הלומד, ומהדגשת ההוראה להדגשת תהליך הלמידה. גישה זו קידמה את מגמת האינדיבידואליזציה שבבסיסה מונח העיקרון שכל אדם חושב אחרת, יודע אחרת ולומד אחרת (Hirumi, 1999; Wagner & McComb, 1995).
כלומר אני בוחרת בשאלה: האם הצלחתי לגרום לחוויית למידה חיובית אצל תלמידיי, באופן שיגרום להם להמשיך בלמידה ובעיסוק בנושא?

לאורך כל כתיבת הרשומה בנושא הזה, עלתה לי בראש הסצנה מתוך הסרט הנפלא "ללכת שבי אחריו" עם רובין ויליאמס, המגלם מורה המועדד את תלמידיו לשנות את תפיסת עולמם הקונפורמיסטית.
הייתי רוצה מורה כזה.









תגובות

  1. מרחב מקוון בימינו הוא כה נחוץ וחלק מובנה שכבר קשה לחשוב ולזכור
    איך היינו לומדים בימים של פעם.
    הדור של היום כבר לא זוכר/מכיר לוח עם גירים, החריקה הצורמת לא קיימת בתודעה שלהם.
    מי שלא יבין את הצורך ההיבדרי בלימוד מקוון ובו זמנית לימוד עם מגע אנושי,
    לא יהיה לו מקום בעתיד החדש.

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה