אחד המשימות שקבלתי בקורס יישומי תקשוב מתקדמים הוא
לבחור יישום סלולרי חינוכי. מיד חשבתי על אפלקצייה שאליה התוודעתי דרך ילדיי אשר שיחקו
בה לתקופה מסוימת. אפלקציית:
אתם מוזמנים לצפות בסרטון המחשה על היישום ואח"כ
פשוט להצטרף ולצייר.
היישום משלב ציור, למידה, ידע עולם, אוצר מילים
וחשיבה יצירתיות עם הנאה.
אחד הדברים שמצאו חן בעיני היה הרעיון שאני לא
לבד במשחק הזה אלא אני משחקת אל מול מישהו אחר. כאשר אני בוחרת את
הזמן והמקום למשחק. לפעמים שיחקתי עם חבר מעבר לים ולפעמים עם מישהו שהיה איתי
באותו החדר. איך זה יכול להיות? מכיוון שהתקשורת במשחק היא בעזרת פייסבוק.
כאשר מדברים על סביבת למידה מתוקשבת חשוב
להגדיר מטרות ללמידה זו.
למידה בסביבה מתוקשבת אינה רק צריכת מידע אלא גם
יצירת תכני לימוד בכך שהלומד פעיל בתהליך הבניית הידע. האינטראקציה החברתית
הנלווית לתהליך חשובה אף היא ואפילו הכרחית. המיומנויות שניתן לרכוש תוך כדי למידה
רבות וחשובות.
במיומנויות תהליכי קריאה, פענוח, ציור וכתיבה: התלמידים יחשפו למאפייניו המיוחדים של הטקסט הדיגיטלי.
יפעילו אסטרטגיות קריאה ייחודיות לטקסט דיגיטלי. ויפעילו מיומנויות
חזותיות לכתיבת חידה.
במיומנויות עבודה שיתופית ולמידה עצמאית: התלמידים ישתמשו בטכנולוגיה להרחבת
הלמידה מעבר
לגבולות המקום והזמן של הכיתה. וישתפו פעולה, בזמן א-סינכרוני, עם
הלומדים האחרים בסביבה זו.
במיומנויות חשיבה מסדר גבוה. :
התלמידים ישלבו ויערכו השוואת מידע חדש ומידע
קודם וייצרו ידע חדש.
יעריכו את חבריהם באמצעות טכנולוגית זמן אמת.
יסיקו מסקנות בעקבות
פענוח ויבצעו הערכה עצמית ביחס לעצמם ולקצב ההתקדמות שלהם ושל חבריהם.
הסביבה/היישום מאפשר הערכה
עצמית של הלומד בעזרת כללי המשחק, בזמן אמת, ע"י שימוש בחיזוקים חיוביים
בהתאם לביצועים, עניין המגביר את ההנעה והרצון להצליח בתהליך הלמידה.
אז איך משחקים/לומדים ביישום?
בשלב הראשון התלמיד מזמין את אחד מחבריו למשחק
(דרך רשימת חברים בפייסבוק או פנקס הכתובות במייל) לאחר מכן מקבל התלמיד הצעה של
שלוש מילים שמתוכן עליו לבחור אחת ולצייר אותה על גבי מסך המגע של הנייד/מחשב.
שלוש המילים הן דרגת קושי עולה. התלמיד שהוזמן לשחק צריך לנחש מה צויר כאשר
לפניו , כמו בתשבץ, נמצא טבלה בו מספר האותיות של המילה הנבחרת וכן אותיות אפשריות
נוספות. ניחוש נכון של הציור מזכה את התלמיד בנקודות. אין סטופר המגביל את השחקן
למספר דקות להשלמת הציור או המגדיר לתלמיד המשחק מולו את מספר הדקות לזיהויו.
התלמיד יכול להתנהל מול מספר שחקנים שונים בו זמנית ולהתאים את רמת הקושי של
המילה הנבחרת אל מול השחקן שמולו הוא מחשק. בתחילה עומדים לרשות השחקנים ארבעה
צבעים ע"ג מסך הציור, זיהוי נכון של המילה מאפשר צבירת מטבעות שבעזרתן ניתן
לרכוש צבעים נוספים (ישנם מעל 50 צבעים בהיצע).
סביבת הלמידה מתאימה לכל הגילאים ולאורך
כל הדרך הלומד פעיל בהבניית הידע, כאשר הדינמיקה והאינטראקציה החברתיים
הן הבסיס לקיום הלמידה והפעילות.
חשוב לדעת: על מנת להצטרף למשחק יש להירשם קודם
לכן לרשת החברתית פייסבוק ולהיות בעל מכשיר סמארטפון.
לסיכום אפשר לומר שזהו יישום שדרכו לא רק ניתן להעשיר
את אוצר המילים שלנו ולתת ביטוי לכישורינו היצירתיים גם כאשר איננו בהכרח יודעים
לצייר, אלא גם הנאה צרופה וחוויה כייפית וזה לא פחות חשוב.
היי חגית צחור, קראתי את הבלוג שלך וכיוון שאת מקורבת לנושא ספרי ילדים חשבתי לעניין אותך בספריי שיצאו לא מכבר למדפי הספרים:
השבמחקhttp://www.youtube.com/watch?v=8vRqz6kQgMg
"בקופסה קטנה מכסף" "ידעתי ראשון" שלך, איריס